Köpvillkor

Matrøyk AS har en tydlig målsättning om att erbjuda kundservice som lever upp till kunders önskemål och behov. 

Hobbyrökeriet Normann, rökutvecklaren och träklossarna tillverkas i Norge och alla produkter lagerförs på Nøtterøy i Vestfold. Varorna levereras med post. Om produkten mot förmodan inte lever upp till dina förväntningar, är skadad vid leverans eller defekt på annat sätt ber vi dig att kontakta oss så fort som möjligt.
Kontakta kundtjänst via e-post: post@matrok.se
Tel: +47 46 91 46 91

Moms och fraktkostnad ingår i alla prisuppgifter. Matrøyk är momsregistrerad i Sverige. Därför krävs ingen tullklarering när du hämtar paketet på ditt närmaste postkontor.

Produkterna levereras med posten och hämtas på närmaste utlämningsställe.
Porto ingår i priserna.
Kom ihåg att undersöka varorna när du hämtar ut dem. Om emballaget är skadat eller defekt måste du ange detta på fraktsedeln vid uthämtning, alternativt avstå från att hämta ut varorna helt och hållet.

Betalningssätt.
Betalning görs med kreditkort vid beställning. Paket med postförskott betalas på postkontoret vid uthämtning.

Hantering av personuppgifter.
För att vi ska kunna leverera varorna behöver vi namn och adress. Om du vill ha en orderbekräftelse via e-post behöver vi även din e-postadress. Dessa uppgifter hanteras i enlighet med gällande lag.
Du kan när som helst be oss ta bort dig från vår kunddatabas genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Garanti- och reklamationsvillkor
Norge har mycket god lagstiftning som reglerar försäljning till konsumenter. Detta medför både rättigheter och skyldigheter som säljare och köpare måste uppfylla. De lagar som gäller vid konsumentköp är bland annat Forbrukerkjøpsloven (konsumentköplagen), Angrerettloven (distansavtalslagen) och Markedsføringsloven (marknadsföringslagen). Vi hänvisar till Lovdata (www.lovdata.no) för fullständiga lagtexter.
.
Om det uppstår fysisk skada och/eller om varan har skadats av yttre åverkan gäller inte produktgarantin. Exempel på detta kan vara fukt- och vattenskador, överspänning eller ändringar som gjorts av användaren som inte överensstämmer med produktens bruksanvisning.

Vår garanti- och reklamationstid uppfyller gällande lagkrav. Detta innebär att du har en reklamationstid på två år efter att ha mottagit varan. Om varan är tänkt att hålla i mer än två år förlängs reklamationstiden till fem år. Vid eventuella fel måste man kontakta post@matrok.se inom rimlig tid efter att man upptäckt eller borde ha upptäckt felet.

Ångerrätt
Om du vill ångra ditt köp har du alltid 14 kalenderdagar på dig från att sista varan tagits emot. Det är Angrerettloven (distansavtalslagen) som reglerar rättigheter och skyldigheter mellan konsument och näringsidkare. Se Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (Lagen om uppgiftsskyldighet och ångerrätt vid distansförsäljning och försäljning utanför permanenta affärslokaler).
Lagen om ångerrätt ger dig som privatperson rätt att utan extra kostnad kontrollera produkten innan den returneras genom att åberopa ångerrätten. Om produkten bara har testats eller kontrollerats på samma sätt som går att göra i vanlig butik måste kunden få tillbaka hela inköpspriset och fraktkostnaden. Om produkten har använts (under ångerrättsperioden) och detta har lett till att varans värde har minskats kommer företaget att göra ett avdrag på inköpspriset som motsvarar varans objektivt minskade värde innan resten av inköpspriset och fraktkostnaden återbetalas. Dokumentation som visar att produkten har undersökts på ett oansvarigt och onödigt sätt som gjort att dess värde har minskat skickas till konsumenten via e-post.
Konsumenten står för returkostnaden om inte säljaren har brutit mot avtalet eller om säljaren enligt avtalet har levererat en ersättningsvara eftersom den beställda varan inte var tillgänglig.
Vi ber dig att inte ta bort etiketter samt att behandla originalemballaget/förpackningen väl.
Ångerrätten omfattar inte varor som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte kan säljas igen eller som är förseglade. Kontakta oss först om du är osäker. Ångerrätten omfattar inte produkter som utgår efter en viss tid (t ex mat och kosttillskott).
För att ångerrätten ska gälla måste du genomföra en aktiv handling. I praktiken betyder detta att du inte måste hämta ut försändelsen vid beställningar som skickas med postförskott, däremot måste du själv be transportören att returnera produkten till oss och betala returkostnaden. Om paketet skickas i retur till oss för att du varken har hämtat ut det eller utfört en aktiv handling (se punkt ovan) åläggs du en avgift på 350 NOK + frakt- och returkostnad. Detta faktureras separat.
Ladda ner ångerblanketten HÄR.

Retur av defekt produkt
Om produkten har fel eller brister kan du ansöka om att få returnera den under garantin. Detta görs genom att kontakta oss innan produkten returneras.
Om du har en produkt med en defekt som inte täcks av garantin kan vi eventuellt laga den. För att vi ska kunna bedöma huruvida det går att göra det måste du skicka in en förfrågan som beskriver vilken produkt och typ av fel det gäller.
Vid retur måste produkten skickas tillbaka på ett så fullständigt sätt som möjligt (med laddare, strömadapter osv.) och paketeras på ansvarsfullt sätt, helst i originalförpackning. Kom ihåg att produkten kan komma att hanteras ovarsamt av transportören.
Om produkten har skadats på något sätt, t ex av vatten, överbelastning, slag, stöt eller om skada framkallats på annat sätt gäller inte garantin. Detta gäller också om fabriksförseglingar har brutits.
Om man skickar in en vara som har utgått (som inte längre tillverkas) kan det leda till extra behandlingstid för reparation/byte. När en produkt skickas tillbaka i retur ansvarar kunden för den tills vi tagit emot den från transportören (paket med spårning rekommenderas). Detta gäller också om varorna skulle försvinna eller skadas på något sätt.

Återbetalning
Generellt sett sätter vi in returbeloppet på ditt kredit- eller bankkort. När detta inte är möjligt blir beloppet utbetalat till ditt bankkonto. Se därför till att alltid uppge ditt bankkontonummer. Har du betalat med faktura/postförskott behöver vi ett bankkontonummer för att kunna betala ut beloppet i fråga.
Ladda ner ångerblanketten. Den måste fyllas ut, signeras och alltid medfölja eventuell returförsändelse.

Matrøyk AS
Storgaten 85, 4.etg
Postboks 1146

9261 Tromsø
 
Organisationsnummer Norge: NO986507175MVA

Organisationsnummer Sverige: SE502087324501
Bank: DnBNOR
Konto nr: 7560.06.98311

 
Kontakta kundtjänst via e-post: post@matrok.se eller telefon: +47 46 91 46 91